Tudja, hogy eddig miért csak robotok mentek felfedezni a Marsot?
2021. augusztus 17. 09:48
Ha most először a környezeti adottságokat gondolja problémának, akkor meglepjük. A legnagyobb akadály az idő! A NASA február óta gőzerővel, jobban mondva nukleáris meghajtással dolgozik azon, hogy ne csak robot felfedezők, hanem emberek is utazhassanak a vörös bolygóra. Eddig ugyanis ahhoz, hogy egy legénység visszatérjen a Földre, több mint egy évig kellene bolyonganiuk csak a Marson, hogy aztán megkezdjék a visszautat, ami egy oda-vissza küldetésnél bő három évet venne igénybe.
2021. augusztus 17. 09:48
p
0
0
6
Mentés
Meghajtórendszerek vizsgálata
Amíg a Perseverance Mars rover a vörös bolygón tartózkodik, addig a földön a mérnökök azon dolgoznak, hogy tovább fejlesszék a potenciális meghajtási technológiákat, hogy megtörténhessen az első emberi Mars-küldetés. A NASA jelenleg kétféle nukleáris meghajtórendszert vizsgál: nukleáris elektromos és nukleáris termikus meghajtást.
A nukleáris elektromos meghajtórendszerek sokkal hatékonyabban használják fel a hajtóanyagot, mint a vegyi rakéták, de alacsonyabb tolóerőt biztosítanak. Egy reaktorral villamos energiát állítanak elő, amely feltölti a gáz hajtóanyagokat, mint például a xenont vagy a kriptont, az ionokat pedig tolóerőn keresztül nyomja ki, ez hajtja előre az űrhajót. A kis tolóerőt hatékonyan alkalmazzák, ami így hosszabb időre gyorsítja fel az űrhajókat.
A nukleáris termikus meghajtó technológia, nagy tolóerőt és kétszer nagyobb hajtóanyag hatékonyságot biztosít, mint a vegyi rakéták. A rendszer működése során a reaktorból a hőt folyékony hajtóanyagba továbbítja. Majd ez a hő, a folyadékot gázzá alakítja, amely egy fúvókán keresztül kitágulva tolóerőt képez.
A NASA az Energiaügyi Minisztériummal (DOE) összehangolva az iparágtól kért előzetes reaktortervezési koncepciókat egy nukleáris termikus meghajtórendszerhez. Jim Reuter, a NASA űrtechnológiáért felelős főigazgató-helyettese július 13-án jelentette be, az Amerikai Asztronautikai Társaság Glenn Emlékülésén, hogy egy éves szerződést kötöttek három tanulmány megírására, egyenként nagyjából 5 millió dollár összegben. Ennek keretében a pályázóknak el kell készíteniük a nukleáris termikus meghajtás megvalósításáról szóló koncepciós tervüket.
A három tanulmány fő célja egy olyan reaktor fejlesztésének körvonalazása, amelyik egy jövőbeli nukleáris termikus meghajtó (NTP) rendszer része lehet.
Noha a NASA közvetlen prioritása az emberek visszatérése a Holdra az Artemis programmal, mi is olyan magas pólusú technológiákba fektetünk, amelyek lehetővé teszik a legénység számára a Marsra irányuló küldetéseket
– mondta Jim Reuter, a NASA Űrtechnológiai Missziós Igazgatóságának (STMD) ügyvezető igazgatója.
Ember a Marsra
A NASA célja, hogy a lehető legkevesebb, azaz két évre csökkentse a Föld és a Mars közötti oda-vissza utazás időtartamát. A nukleáris meghajtórendszerek rövidebb szállítási időt tehetnek lehetővé, valamint, nagyobb rugalmasságot és hatékonyságot biztosíthatnak a küldetéstervezők számára. Annak érdekében, hogy a kiküldetés időtartama legfeljebb két év legyen, a NASA nukleáris alapú szállítási rendszereket vizsgál. A rendszerek kihasználnák az optimális bolygóállást az utazás egyik szakaszának alacsony energiaigényű tranzitjához, majd az új, továbbfejlesztett technológia a második szakaszban a nagyobb energiájú tranzitot hozhatja létre. Mivel minden megközelítéshez jelentős fejlesztés szükséges, ezért egyelőre korai lenne megmondani, hogy milyen meghajtórendszer viszi az első űrhajósokat a Marsra.
Technológiai felkészültség
A nukleáris termikus meghajtás több mint 60 éve szerepel a NASA feladatlistáján. A 2021. február 12 -én közzétett ajánlattételi kérelem révén folytatott új hardvertervezési és fejlesztési szakasz, a nukleáris termikus meghajtórendszer alapvető elemeinek kifejlesztésére irányul.
A nukleáris elektromos meghajtás a NASA munkájára építve érinti a napenergiával működő elektromos meghajtóhajtóműveket és rendszereket az Artemis számára. Jelentős beruházásokat hajtottak végre a kisméretű, szárazföldi reaktorok megfelelő tüzelőanyag- és reaktortechnológiáiban is, amelyeket az űrreaktorokhoz lehet igazítani az elektromos meghajtáshoz. Az amerikai kormánynak az üzemanyag-előállító képesség létrehozására irányuló céljai között számos alkalmazási terület szerepel, beleértve a nukleáris meghajtást.
A NASA a DOE-val együttműködve, új üzemanyagokat fejleszt és tesztel, amelyek alacsony dúsítású uránt tartalmaznak. Így ellenőrizhetik, hogyan teljesítenek a nukleáris termikus meghajtáshoz szükséges extrém hő- és sugárzási környezetben. A közös munkába bevonták más iparágak résztvevőit és több egyetemet, hogy üzemanyagmintákat helyezzenek el az Idaho National Laboratory átmeneti reaktor tesztlétesítményében (TREAT) és a Massachusetts Institute of Technology Nuclear Reactor Laboratory nukleáris kísérleti laboratóriumában.
A nukleáris termikus hajtóművek reaktora jelentős műszaki kihívást jelent, mivel a hajtóművek teljesítménycéljainak eléréséhez nagyon magas üzemi hőmérsékletre van szükség
– magyarázta Anthony Calomino, a NASA nukleáris technológiai portfóliójának vezetője az STMD -ben.
Míg a motor nagy része alacsonyabb hőmérsékleten működik, a reaktor üzemanyagával közvetlenül érintkező anyagoknak el kell viselniük a nagyjából 2538 Celsius fok feletti hőmérsékletet. A NASA és a DOE az ipari résztvevőkkel dolgozik az életképes megközelítésen, melyhez most előzetes terveket készítenek.
Bármelyik hajtási rendszert is választják végül, a nukleáris meghajtás alapjai lehetővé teszik a Holdon túli sikeres kutatást. A NASA folytatja a különféle meghajtási technológiák fejlesztését és tesztelését a kockázat csökkentése, illetve a Mars közlekedési struktúrájának megalkotása érdekében.
Már csak pár hónap, és kezdetét veszi Magyarország történetének második űrutazása. Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós és tartalékosa, Cserényi Gyula már nyár óta Amerikában tartózkodik, és az Ax-4 legénységének tagjaival lelkesen készül a nagy kalandra. Beszélgetésünk során betekintést engedtek egy olyan világba, amelyről talán sokan álmodoztak már.
Harckocsik, tengeralattjárók, hadihajók, vadászrepülőgépek, valamint rakéta- és radarrendszerek – Kin Dzsongun kémjei mindenről tudni akartak. Közben mellékesen beszedtek pár millió dollárt is.
Az idő miért lenne akadály
Az idő gyakorlatilag korlátlan mennyiségben rendelkezésre áll, ráadásul ingyen.
A legnagyobb akadály, mint mindenre a pénz hiánya.
Korlátlan mennyiségű pénzből milyen legyőzhetetlen akadály lenne?
Semmilyen.
Milyen fontos volt az utazás a Holdra! Az amcsik mintegy egy évtizedig dolgoztak rajta - nagyon nagy kiadásokkal.
Ma senkit sem érdekel.
A Marsra utazni ugyanúgy értelmetlen lenne. Csak sokkal drágább és emberéletkbe is kerülhetne.